שיווק באינטרנט לעסקים קטנים

Home » כללי » אתרי מסחר אלקטרוני

 

המסחר האלקטרוני, המאפשר לעסקים, חברות ואנשים פרטיים לבצע עסקאות באמצעות האינטרנט, החל להתפתח אי שם בשנות התשעים של המאה הקודמת וכיום המסחר האלקטרוני נחשב לאחד הנדבכים החשובים בפעילויות העסקיות של רוב החברות במשק. בעזרת אתרי המסחר האלקטרוני ניתן לערוך השוואה בין עסקים שונים, לרכוש או למכור מוצרים בני קיימא וכן שירותים שונים, לספק שירותי תמיכה ועוד. המסחר האלקטרוני מתחלק באופן גס לשתי קטגוריות עיקריות. האחת מורכבת מעסקאות ומסחר בין לקוח לעסק או חברה והשנייה מעסקאות שנקשרות בין שני גורמים עסקיים (מכונות גם עסקאות סיטונאיות).

היתרונות של אתרי מסחר אלקטרוני

באופן כללי המהפכה החברתית והכלכלית שאנחנו נמצאים בעיצומה מואצת באופן מהיר על ידי האפשרויות הבלתי מוגבלות שמציעה לנו רשת האינטרנט. המהפכה כמובן לא פסחה על תחום המסחר. אם בעבר עסקאות מסחריות היו נתונות למגבלות של העולם הפיזי, כלומר לקשיים שהיוו אתגרים כגון זמן או מרחק, הרי שאלו בטלים היום בשישים בעולם המסחר האלקטרוני. בנוסף, מאפשר המסחר לקצר את הזמן הנדרש לאיתור מוצר מסוים, להוריד את העלויות הכרוכות בקיום עסק, לצמצם את עלויות השיווק והפרסום ולהרחיב את קהל הלקוחות הפוטנציאליים.

כך לדוגמא במודל הקלאסי של המסחר, חנות נעליים שהייתה ממוקמת בחיפה, יכולה הייתה לשווק את המוצרים שלה לקהל יעד מוגבל בהתאם לאזור בו הייתה ממוקמת. נדיר היה שלקוחות של מוצרי צריכה היו יוצאים מגדרם כדי להגיע למקום המרוחק ממקום מגוריהם על מנת לרכוש מוצר כלשהו. כמו כן שעות הפעילות של החנות היו השעות היחידות בהן ניתן היה לרכוש בה מוצרים. כדי לפרסם את המוצרים צריכים היו בעלי החנות להשקיע הון בשלטי פרסומות, פרסומות ברדיו ובאמצעי המדיה השונים ותפעול החנות דרש העסקה של צוות מוכרים ואנשי תפעול.

בזכות כך, אותה חנות יכולה לשווק היום את המוצרים שלה ללקוחות בכל רחבי העולם, לספק שירות גם כאשר החנות בפועל סגורה ולחסוך הון על הוצאות פרסום. למעשה חנויות רבות חדלו להתקיים באופן מסורתי והינן קיימות כיום רק ברשת.

שיטות המכירה החדשות

במקביל למודל העסקי הקלאסי, ההתפתחות המרשימה של אתרי מסחר אלקטרוני הביאה לכך שצצו מודלים עסקיים חדשים. כך למשל כיום ישנם אתרי מסחר מקוונים שמציעים את המוצרים המופיעים בהם למכירה במתכונת של מכירה פומבית, גם אם אינם נדירים או בעלי ערך אספני. המסחר האלקטרוני מאפשר גם לרכוש מוצרים בקנייה קבוצתית במחירים נמוכים ביותר וישנם אתרים שלמים שמזמינים את הקהל הרחב להתאגד ולרכוש מוצרים במחירים נמוכים לפרקי זמן מוגבלים, גם ללא התארגנות מסודרת מוקדמת.