גוגל נוסדה בשנת 1998 ומאז הפכה לחברה המובילה בעולם האינטרנט.
השירות המרכזי והמוכר ביותר של גוגל הוא כמובן מנוע החיפוש’ אולם לצידו קם מגוון גדול של מוצרים ושירותים כגון פרסום ואירוח מודעות PPC (גוגל Adwards ו AdSense ), גוגל Maps, גוגל Analytics, גוגל Drive, Gmail כמובן ועוד. גם אתר שיתוף הוידיאו הפופולארי בעולם You Tube נמצא כיום בבעלות גוגל.
גם בישראל גוגל הוא מנוע החיפוש השולט כיום.
מניתוחי הרגלי הגלישה בארץ עולה כי כ60% ! מן החיפושים ברשת שעורכים ישראלים נעשים דרך מנוע החיפוש הישראלי של גוגל – Google.co.il. חיפושים נוספים נערכים דרך Google.com ויוטיוב כך שלמעשה גוגל מנתבת מעל ל70% מן הגולשים הישראלים אל מעוז חפצם.
מה הפך את גוגל לכל כך אטרקטיבי
מקימיה של גוגל, לארי פייג' וסרגי ברין, הגדירו את יעד העל שלה כך – "To organize the world's information and make it accessible and useful" (לארגן את המידע הקיים בעולם ולהופכו נגיש ושימושי). קוריוז מוכר הוא שעקרון על נוסף שהוגדר על ידי מייסדי גוגל הוא "do no evil".
מנועי החיפוש הראשונים היו למעשה אינדקסים שלתוכם הוזנו רשימות של אתרים ותקצירי תוכן. באמצע שנות התשעים הופיעו מנועי חיפוש שעשו שימוש במעיין "רובוטים" שעברו בין עשרות מיליוני דפי הרשת (דאז) ואספו מידע שסייע במציאת הדפים הרלוונטיים ביותר לכל שאילתת חיפוש.
מנועי חיפוש פיתחו אלגוריתמים שונים לפיהם נקבע דירוג התוצאות.
גוגל היה הראשון שכלל גם מרכיב של תוכן העמוד (מידת הרלוונטיות של הטקסט המופיע בעמוד) וגם מרכיב של "פופולאריות" העמוד, דהיינו מכמה כתובות ברשת יש הפנייה לעמוד זה ומה מעמדן של כתובות אלה.
גוגל הפך כמעט בן לילה למנוע החיפוש הפופולארי ביותר בזכות יכולתו להציג במהירות רשימה מדורגת של תוצאות בעלות רלוונטיות גבוהה לשאילתת החיפוש.
גוגל ושיווק באינטרנט
לאור הנתח העצום של גוגל בחיפושים ברשת ברור שמאמצי שיווק גדולים מופנים כיום לאפיק זה גם בישראל.
בעלי אתרים שוכרים את שירותיהם של מקדמי אתרים ומשרדי פרסום למיניהם מקצועיים כדי להשיג עבור אתריהם דירוגים גבוהים ככל האפשר בתוצאות החיפוש בגוגל עבור ביטויים הרצויים להם.
מסעות פרסום בתקציבי ענק מנוהלים דרך AdWords, מערכת פרסום ה PPC של גוגל.
גוגל עורכים דרך קבע עדכונים לאלגוריתם החיפוש שלהם כדי להמשיך ולהבטיח תוצאות ענייניות לגולשים תוך דחיקה הצידה של אתרים מלאי תוכן פחות איכותי.
בסוף שנת 2011 השיקה גוגל את Google + שהיה אמור להפוך לרשת חברתית שתנגוס בפעילות בפייסבוק. על פניו נראה ששירות זה של גוגל אינו נוחל הצלחה גדולה אולם המלצות Google + (הדומות ל Like בפייסבוק) כבר נלקחות בחשבון בתכנון אסטרטגיות קידום אתרים.
